fbpx
Пароль відправлено на ваш E-mail.

Ми думаємо, що досить гарно знаємо своє місто, принаймні центр. З задоволенням гуляємо ним та розповідаємо друзям про головні пам’ятки. Але якщо під час такої прогулянки трохи сфокусувати свою увагу на звичайних будинках, ви зрозумієте, що нічого не знаєте про історію свого міста.

А такі будинки варті уваги – якомусь вже більше ста років, десь гарні колони, а якийсь прикрашає цікавий барельєф. А хто його збудував та хто тут жив?

Команда культурного об’єднання Hronotop.UA не тільки замислилась про це, а й вирішила розповісти усім киянам про їх власні будинки.

До чого тут VR та як вони це робитимуть, Gwara Media вирішила дізнатись у співзасновника об’єднання та режисера Одеського оперного театра Антона Литвинова.

Режисер Одеського оперного театру Антон Литвинов

Антон, розкажіть про ваш проект, як ви збираєтесь розповідати жителям міста історію їх будинків?

Цей проект ми робимо разом з SensoramaLab, яка активно впроваджує VR-технології в Україні. Суть в тому, що людина бере мобільний телефон та дивиться частину опери, яка може бути інструментальною або вокальною. Для більшого занурення можна використати VR-окуляри. Уривок опери розповідає історію будівлі у формі казки. Це важливий момент, оскільки ми не прагнемо зробити історичну справку, ми хочемо, аби мешканці і гості міста  в цікавій, легкій формі дізнались щось нове про будинки, повз які вони проходять кожного дня. Казки дозволяють знизити рівень інформаційного шуму міста.

Який будинок стане першим в проекті, якщо це не секрет?

Перша локація, над якою ми зараз працюємо – будинок навпроти музея Булгакова, Андріївський узвіз, 18.

Це майстерня художників, яких звідти одного разу вигнали, бо почав протікати газ. Казка будується навколо історії будинку XIX сторіччя.

Це так би мовити, тестовий запуск, а далі ми хочемо масштабувати проект по Києву і країні, зробити повноцінний VR-тур по звичайним будинкам міст.

Чому ви обираєте не найвідоміші архітектурні пам’ятки?

Будівля, над якою ми зараз працюємо, нічим не виділяється, вона не є шедевром архітектури. І саме в цьому полягає мета проекту.

Історичний центр Києва чисто географічно розпорошений, більше 120 будівель, які могли стати історичною пам’яткою, зруйновані, непридатні до житла, абочого. Процес цей є досить закономірним, але це не означає, що це добре.

Ідея в тому, щоб подивитись на ці будинки по-новому, дізнатись історію та захопитись цим. Якщо це не шедеври, то що, ми не маємо їх берегти?

Натхненні інтерв’ю, ми вирішили дослідити навколишні будинки. Вул. Конторська, Харків (фото Gwara Media)

Чому ви обрали саме формат опери для цих казок?

Я хотів стати соціологом, але вчасно пішов з університету. Одного разу я закохався в оперу і продовжую надихатись цим видом мистецтва. Опера – це найбільш комплексна штука, яку можна собі уявити. Опера – це розповсюдження звукового рядку у часі та просторі. Ви як режисер можете включати чи не включати різноманітні інструменти. Зараз театр – це величезний завод, в рамках якого робляться різні стартапи, видовищність яких залежить тільки від уяви режисера.

До того ж, опера може відбуватись де завгодно, наприклад, існує “Аєрофонія” –  мистецький проект NovaOpera, де головну роль грала турбина літака і відбувалось все на стадіоні. Наша команда хоче зробити оперу в просторі міста.

Яким буде сценарій опери?

Це будуть короткі 2-3-хвилинні ролики про історію будинку. Засновані казки на останній опері Миколи Лисенка, яка фактично не має ніякої дії, проте має велику символічну структуру.

Чи є у вас надзадача, крім того, щоб розповісти історії будинків?

Більшість будинків, які ми обираємо знаходяться в напівзруйнованому стані в центрі міста. Це наше минуле, і воно є цінним, про нього варто знати.

Чи відчуваємо ми своє – це моя вулиця, мій будинок, моє місто?

Мені хотілося б, щоб коли людина подивиться оперу, відкладе телефон, ще раз подивиться на будівлю і замислиться: а кому він належить, чому він у занепаді?

І це, на мою думку, стане своєрідним кроком до змін.

Будинок на Конторській, Харків (фото Gwara Media)

Чому для проекту вирішили застосувати саме VR/AR-технології?

Мене захопило те, що я можу зробити щось у просторі міста, за що не можна схопитись, не можна прийти з молотком та знищити. Це не така опера, на яку потрібно прийти в особливе місце рівно о 19 та відсидіти пару годин. До того ж у VR дуже високий рівень залученості та опера фактично відбувається тільки для одного глядача, саме для тебе.

Як виглядає фінансова сторона питання?

Частково це фінансується нашою командою, друге джерело – це невеликий грант від міста, бо для нас важливо щоб місто було зацікавлено в розвитку цього напрямку. В ідеалі це має бути проект, в якому зацікавлені самі громадяни, але над цим ще треба працювати.

Я вірю, що з кожним роком завдяки таким проектам кількість людей, які кажуть “Чого ти паришся, тобі нема чим зайнятись?” зменшується. І якщо у нас є можливість вплинути на це, пришвидшити, чому б це не робити.

Журналістка Gwara Media Анна Соха та Антон Літвінов

Проект запуститься у третій декаді жовтня, а поки ми, натхенні інтерв’ю, пішли досліджувати будинки в центрі Харкові навколо нашого офіса. І це справді захоплює.

Пройдіться власними вулицями, що вам розкажуть будинки?

Коментарі